Hun finner den perfekte livsledsageren

Skandinavias eneste profesjonelle matchmaker.

(Finansavisen): Markedet for Tinder og nettdating begynner å bli modent. Og det er 1,1 millioner single nordmenn over 30 år. Mange har prøvd «alt», uten kjærlig resultat. Elizabeth Haugsmoen har tatt steget ett skritt lenger og byttet ut nettet med personlige møter etter hodejegerprinsippet.

– Det er mye enklere å jobbe med menn enn kvinner. Kvinnene har en uendelig lang liste med krav, og mange av dem må jeg realitetsorientere, sier Haugsmoen til Finansavisen.

Hun er opprinnelig eiendomsmegler, utdannet seg videre til sosionom, har jobbet med skilsmissegrupper på et familievernkontor i Bærum, vært flyvertinne på langrutene til SAS i åtte år og jobbet på Blakstad.

– Jeg har alltid matchet folk, og allerede for drøyt ti år siden lekte jeg med ideen om å gjøre business av dette, men det har tatt veldig lang tid, sier 42-åringen.

For snart ett år siden så Norges første personlige og eksklusive matchmakingsbyrå L´Ardour, dagens lys. Haugsmoen har også kjøpt domenene .se og .dk.

– Absolutt ingen hadde tro på meg da jeg startet. Ingen ønsket meg lykke til. Mange trodde det hadde rablet for meg. Men i England og USA er det like vanlig å bruke en matchmaker som å gå til tannlegen eller frisøren, sier gründeren til Finansavisen.

Nå står hovmod for fall. Det første driftsåret ender omsetningen på 1,6 millioner kroner. Om tre år er målet 18 millioner kroner, og Haugsmoen har fått flere spørsmål om firmaet er til salgs, eller om det er mulig å kjøpe aksjer. På spørsmål om hun er positiv til dette, rister hun på hodet.

Prisen for ett års medlemskap er 31.250 kroner inkludert mva.

– Den første tanken mange har, er at det er dyrt. Men tenk så mye annet man kan bruke rundt 30.000 kroner på, som for eksempel en scooter eller en ferie. Men hvis det betyr en å dele livet med, er det kanskje ikke så dyrt? spør Kirsten Giftekniv retorisk.

Til forskjell fra andre aktører, opererer ikke L´Ardour på nett. Haugsmoen har personlig møte med alle kundene. Det er dybdeintervjuer og screening, ikke ulikt metodene hodejegerne bruker. En samtale med Haugsmoen tar ofte fem timer. Da kommer alt på bordet, og spesielt menn er dønn ærlige, skriver Finansavisen.

– Litt forenklet sagt vil menn ha søte damer med gode nerver og godt humør. De er dønn ærlige. De vil, for eksempel, sjelden ha en smellfet dame, selv om de selv har mange kilo for mye. Og alle menn, uansett utseende, mener at de er et catch. Jeg har kun møtt én kvinne som har sagt det. Kvinner må jeg ofte realitetsorientere. De tror mannen kommer ridende på en hvit hest, og de har ofte en lang, lang liste med krav.

Les artikkelen fra Dagbladet her

Skrevet av Øyvind Lillestrøm Knudsen,